Konijn

Myxomatose

Bij konijnen komen verschillende besmettelijke ziekten voor. Eén hiervan is myxomatose. Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus en wordt overgebracht door stekende insecten (bv. vliegen, vlooien) en waarschijnlijk ook door direct contact met een besmet dier.

In eerste instantie uit deze ziekte zich door gezwollen rode ogen met getraan en zwelling van de oren en rond de geslachtsorganen. Later gaan de ogen dicht zitten met pussige uitvloeiing en ontstaan knobbelige verdikkingen in de oren. Vaak sterft het konij na één tot een paar weken.

Omdat deze ziekte dus een erg hoog sterfte percentage kent, raden wij u aan om uw konijn in te laten enten.

Gezien het grote aantal stekende insecten aan het einde van de zomer is het voor een optimale bescherming raadzaam om uw konijn zowel in het voorjaar als in het najaar te laten inenten tegen myxomatose.  Voor myxomatose geldt dat de enting een half jaar bescherming geeft.

Verdere maatregelen die u kunt treffen om de kans op myxomatose te verkleinen zijn:

• regelmatig het hok schoonmaken en daarna desinfecteren
  • het plaatsen van vliegengaas en ophangen van vliegen (kleef)strips bij het hok

Geboortebeperking:

Konijnen zijn al vruchtbaar vanaf 3-5 maanden leeftijd. Een vrouwtje kan gedekt worden door het mannetje zodra ze vruchtbaar is.

Wij raden dan ook aan vanaf die leeftijd de mannetjes en vrouwtjes van elkaar te scheiden. Om te voorkomen dat er kleine konijntjes komen kunt u overwegen om uw Voedster (vrouwtje) en/of uw Rammelaar (mannetje) te laten steriliseren/castreren.

Ouderdom:

Konijn kunnen 5 tot 10 jaar oud worden, maar dit kan oplopen tot 15 jaar en ouder. Helaas komt er ooit een moment dat u afscheid van uw huisdier moet nemen. Mocht u het idee hebben dat uw oude konijn 'op' is en pijn heeft, overleg dan met de dierenarts of het misschien tijd is om uw konijn te laten inslapen.

Meer informatie:

Voor alle vragen over de gezondheid van uw konijn kunt u contact met ons opnemen. Alle overige informatie kunt u vinden via de konijnen startpagina op internet.